Přednáška pro studenty psychologie, pedagogiky


Přednáška: Propojení západní logiky a východní filozofie v pedagogické a psychologické praxi

Cíl přednášky

Cílem této odborné přednášky je představit možnosti propojování analytických nástrojů západní psychologie a pedagogiky s principy východních filozofických systémů. Zaměříme se na to, jak tyto odlišné přístupy – založené na racionalitě vs. intuitivním vnímání reality – mohou vzájemně obohacovat teoretické poznání i praktické intervence v pedagogické a psychologické práci.

Západní přístup: Analýza, struktura, měřitelnost

Západní metody jsou typicky zaměřené na:

  • Racionalitu a logiku – vychází z vědecké metody, verifikace a měření.

  • Strukturované modely – např. SWOT analýza, SMART cíle, Bloomova taxonomie.

  • Analytické rozdělení reality na části, které lze popsat, kvantifikovat a řídit.

🔹 Příklad: SWOT analýza
Používá se pro identifikaci silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb. Umožňuje kritické zhodnocení situace a strategické plánování.

Východní přístup: Holismus, cyklický čas, energetické roviny

Východní filozofie (např. taoismus, buddhismus, čínská medicína) kladou důraz na:

  • Celek a rovnováhu mezi protiklady (jin a jang, pět prvků, čakrový systém).

  • Energetické a duchovní dimenze osobnosti.

  • Cyklus a proměnlivost jako přirozenou součást vývoje.

🔹 Příklad: Teorie pěti prvků (Wu Xing)
Pět elementů (dřevo, oheň, země, kov, voda) popisuje dynamické vztahy a rovnováhu v lidské psyché, těle i sociálním prostředí. Využívá se např. v čínské medicíně, ale i při rozboru osobnostních typů, na které je přednáška zaměřena.

Využití v psychologii a pedagogice

  • Pedagogická diagnostika může být obohacena o vhled do energetické skladby žáka (např. přirozené tempo, emoční zpracování, fáze životního cyklu).

  • Psychologická intervence může využívat východní koncepty při práci s emocemi, tělem a psychosomatikou.

  • Osobnostní rozvoj studentů může integrovat obě perspektivy – analytickou i intuitivní – k hlubšímu sebepoznání.

Závěr

V době komplexních společenských změn je integrace západní logiky a východní moudrosti inovativní cestou ke komplexnímu porozumění člověku. Tento přístup podporuje rozvoj holistického myšlení u budoucích pedagogů a psychologů a umožňuje vytvářet efektivní a zároveň lidsky citlivé intervence.